Kan man plante hurtigvoksende træer med god brændværdi?

Jeg har købt en ejendom med en del jord, og jeg kunne godt tænke mig at plante en skov, så jeg blev selvforsynende til mit træfyr om nogle år. Hvilke træer kan jeg plante, som har en rimelig brændværdi, og hvor lang tid taler vi om?

Med venlig hilsen
Thomas, december 2009

Svar

Det er og bliver et problem, at det hurtigtvoksende ved har lav brændværdi, mens det gode brændsel er langsomtvoksende. Sådan er det, fordi hurtigt dannet ved er åbent i porerne, og det består næsten udelukkende af cellulose, mens det langsomtvoksende er småtporet og dannet af både cellulose og lignin.

Så her må man prioritere. Eller hvorfor ikke plante med begge formål: altså noget, som bliver hurtigt klar til brug, og noget andet, som får tidtil at blive rigtigt godt?

Til det første formål vil jeg foreslå vestamerikansk balsampoppel, Populus trichocarpa, og til det andet almindelig avnbøg, Carpinus betulus. De første kan eventuelt sættes som 40 cm lange stiklinger, som drives i jorden, så kun 10 cm af dem er over jorden. Avnbøgene kan købes i en sortering, som hedder 2/0 20–30 (= toårige frøplanter i 20–30 cm længde). De får hurtigt fat og vokser bedre til end nogle, som er større.

Men pas på harer og hjorte. Hegn arealet eller plant eventuelt i blokke, hvor poplerne står tæt uden om avnbøgene. Dyrene er nemlig rigtig glade forunge avnbøge som vinterfoder.

Hvis man er tilfreds med at bruge brændet i form af træflis, skal pil og poppel kun være få år gamle (armtykke), før materialet kan bruges. Det varer vel en 5–7 år, afhængigt af vækstbetingelserne. Hvis man derimod insisterer på at få brænde i traditionel form, må man vente 10–15 år på at kunne bruge ved af pil eller poppel. Og med avnbøg er det, som allerede antydet, en meget mere langsom affære.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man plante hurtigvoksende træer med god brændværdi?