Hvorfor bliver både thuja og gran brune og går ud?

Grantræ med brune nåle

Grantræet er begyndt at få brune nåle lige som forgængeren på stedet. Foto: Maria og Lars Thrane

For to år siden købte vi en thuja, som vi plantede på samme sted, som denne Normannsgran nu står på. Vores thuja blev rødlig og døde langsomt i løbet af få måneder. Nu har vi plantet denne gran, og vi er bekymret for, at den skal lide samme skæbne som forgængeren, da den unægtelig er begyndt at se ud som thujaen, inden den døde. Hvad kan vi gøre, alle vores buske og træer får to gange om året gødning. Skal denne gran have noget specielt gødning?

Med venlig hilsen
Maria og Lars Thrane, maj 2010

Svar

Det er værd at lægge mærke til, at skaden tilsyneladende kun rammer de allernederste grene og er aftagende opefter. Med skam at melde, kunne det i høj grad ligne resultatet af hundeurin, men hvis det bestemt ikke kan være tilfældet, må problemet søges i jorden eller i plantens rodnet.

Grav planten op, og se efter om roden stadig har lærred omkring. Hvis det er sådan, så fjern lærredet helt. Det kan godt gøres, hvis man undgår at støde til klumpen eller sætte den for hårdt. Når lærredet er væk, kan planten sættes ned og jorden fyldes efter, ganske som det skete, da den blev plantet første gang, – men lad endelig være med at træde på klumpen i forsøget på at gøre det godt. Tryk i stedet jorden fast mellem klump og havejord, og gør det med hænderne.

Hvis der nu ikke er lærred om klumpen, må problemet ligge i jorden. Grav hullet dobbelt så dybt og dobbelt så bredt, som roden egentlig kræver. Fyld den nederste halvdel op med groft materiale (murbrokker, småsten, perlegrus osv.), og sæt så planten midt i hullet. Fyld mellemrummet mellem rod og havejord med en blanding af lige dele kompost og filtergrus, og tryk denne fyldjord sammen med hænderne. Slut af med at vande, sådan at jorden falder til omkring rodklumpen, og læg så et lag af tør fyldjord på ca. 1 cm tykkelse ud over både rodklump og den opvandede fyldjord.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor bliver både thuja og gran brune og går ud?