Hvilke planter giver god læ for barsk vind?

Jeg bor 6 km fra Vesterhavet. Udstykningen er 10 år gammel, og der er lavet læbælte, dog er min have ikke dækket så godt af dette. Jeg skal have lavet køkkenhave og etableret plads til drivhus i haven. Dog vil jeg starte med at sætte planter, så jeg kan skabe en smule læ, inden jeg sætter drivhuset op. Mod vest har vi navrhæk, der virkelig har fat, den er ca. 120 cm høj. Hvilke planter kan jeg sætte langs hækken ud mod vejen? Jeg havde selv overvejet hyld, men ved ikke, om den bliver for voldsom.

Jeg har også overvejet, at der fra hækken og hen til drivhuset, en dag skal stå flere rækker af planter. Tættest med drivhuset fx. frugtbuske, så der også er nytte i det, der skaber læ. Håber I har gode ideer.

Med venlig hilsen
Birgit, september 2010

Svar

På vindsiden af navrhækken vil den robuste plante sargentæble klare sig fint uden at blive besværlig. På indersiden hen mod det kommende drivhus kan man f.eks. plante æblerose (blomster, hyben), aksbærmispel (blomster, bær), sortfrugtet surbær (blomster, bær, høstfarve) og purpurpil (barkfarve, høstfarve).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke planter giver god læ for barsk vind?