Hvorfor trives vores nye og gamle skovfyr ikke?

Vi har et par gamle fyrretræer (50–60 år) i haven, og de ser ikke ud til at have det så godt. Det ene fik knækket en stor sidegren under 99 stormen og er ved at vælte (ret skråt). Det andet har med tiden mistet topskud og en del af de efterkommende nye. Vi er glade for dem, deres karakter og mikroklima-skabende egenskaber i haven. Det, der er ved at »vælte«, har jeg for 3–5 år siden givet et par kraftige stålwirer omkring et par halve bildæk og over til det, der står flot lige. Det er 7–8 m oppe, halvt oppe på stammerne.

Mit (og træernes) problem er:

1. Det, der er ved at »vælte«, har fået en del grene på sydvest siden, og de er visnet i løbet af de sidste to-tre år (også under opbindingen), hvorfor jeg ikke tænker, det kan være det?

2. Jeg har for eftertiden og os selv, hvis vi lever længe nok, og hvis det skulle blive nødvendig at fælde de gamle, plantet en ny skovfyr. Et flot tæt eksemplar fra Toksværd. De første par år skød det fint i vejret med ret lange skud (25–30 cm), men mistede mange nåle og blev meget åben. De sidste to-tre år har det kun skudt små skud (4–7 cm). Jeg synes, det truer med at give op. Jeg er med på, at det er et lystræ, og det har ikke meget lys (de to andre samt andet lavere, skygger for det). Kan man under sådanne forhold ikke etablere en erstatningsplante?

Med venlig hilsen
Henrik Madsen, oktober 2010

Svar

Alt i alt lyder det, som om der er problemer med den jord, træerne står i. Er den for våd? Er jordoverfladen for nylig blev hævet ved pålægning af et lag jord? – eller er den sænket ved bortgravning? Er drænforholdene blev ændret?

Det er ikke nogen god idé at »støtte« et træ, hvis dets rodnet er ved at give efter. Træet oplever nemlig støtten som en del af sit eget greb i jorden, og derfor bruger det ikke energi på at genoprette det tabte rodnet. Derfor skal støtten efterses og vedligeholdes hvert år i resten af træets levetid, og det år man glemmer dette, bliver støtten til en skjult fare, for hvornår bryder den sammen, så træer vælter?

Normalt bør der ikke være problemer med at etablere unge fyrretræer under gamle af samme art, da træerne er meget nøjsomme lystræer. Så prøv endnu en gang og dæk så jorden under de unge træer med en topdressing, bestående af lige dele filtergrus og fyrrenåle.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor trives vores nye og gamle skovfyr ikke?