Hvorfor vælter mine drivhustomater?

Jeg har i flere år dyrket grønsager i drivhus i plantesæk (nye hvert år), hovedsaglig chili men også bl.a. tomat. I år er flere af disse samt et par chili væltede i 40–50 centimeters højde, tilsyneladende uden grund.

De ser ellers sunde og raske ud og er ikke feks. tyngede af frugterne (endnu). Har i nogen ide om hvorfor?

Med venlig hilsen
Eric Loft, juni 2009

Svar

Det er helt normalt, at tomat ikke kan bære sig selv, men skal bindes op, f.eks. snoes rundt om en lodret snor op til en drivhussprosse, bindes til en stok eller snos rundt i en tomatspiral, som stikkes ned i jorden. Dette gælder for de højtvoksende sorter, mens de lave busktomater nemmere kan klare sig uden, men det er alligevel bedst at binde planten op til en stok.

Så mit gæt er, at du de tidligere år har haft busktomater, men at du i år har høje tomatsorter, som kræver opbinding. Hvis du ikke binder dem op, vil de følge deres natur og vokse hen ad jorden og slå rødder fra stænglen, hvis de får god jordkontakt.

Chili kan bedre bære sig selv, men det er alligevel en god ide at give den en støttepind, da grenene kan blive tunge af frugter sidst på sæsonen.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor vælter mine drivhustomater?