Hvilken art asp er træet med det raslende løv?

En kunde har sendt mig dette billede med forespørgsel om hvilket træ det er. Det lyder – som hun siger – som regnvejr, når bladene bevæger sig i vinden.

Mit eget bud er en bævreasp på grund af barken og de gule bladstilke fx. Det jeg ikke helt kan få til at rime, er de hjerteformede blade.

Kan det være den amerikanske udgave af træet, eller en krydsning?

Jeg har haft det oppe i forum’et, og der kom andre kvalificerede bud som landevejspoppel og birk.

Kan I bestemme arten mere præcist udfra fotoet?

Hybridasp

Det raslende træ med hjereteformede blade. Foto: Kenneth Hermansen

Med venlig hilsen
Kenneth Hermansen, oktober 2010

Svar

Det er korrekt, at den raslende lyd bør få én til at tænke på bævreasp. Det er ligeledes korrekt, at bladene må kalde på en anden løsning. Det mest sandsynlige (for billedet er uskarpt) er, at træet er en hybrid-asp, Populus tremula × tremuloides, altså en krydsning mellem vores egen og den amerikanske asp. Den har de flade bladstilke, som gør raslelyden mulig, og de trekantede eller hjerteformede blade, som billedet viser.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken art asp er træet med det raslende løv?