Hvilken julerose er det?

Sidste år købte jeg denne smukke julerose til min mor, men desværre holdt den ikke ud gennem en hård vinter, og kom aldrig op af jorden igen. Derfor ønsker hun sig en ny.

Men hvad hedder den? Jeg har spurgt den butik, hvori jeg købte den, men de kender ikke navnet, og kan derfor ikke bestille den hjem.

Håber I kan finde svaret.

Den smukke julerose – som jeg gerne vil købe en magen til af. Foto: S. Winther

Med venlig hilsen
S. Winther, december 2013

Svar

Ærgerligt, at din mors smukke julerose ikke overlevede vinteren 2013, men det var også en hård vinter og ikke mindst med en meget sen og hård frostperiode i marts og ind i april. Normalt er juleroser fuldt vinterhårdføre, dog skal man afhærde dem gradvis inden udplantning, hvis det er et fremdrevent eksemplar, som man har haft inde i stuen. Det er vigtigt, at juleroser plantes ud et letskygget sted, og at de ikke tørrer ud.

Det er derfor en mere sikker metode at købe en julerose i en planteskole og plante den ud i foråret. Men det giver unægtelig det minus, at man ikke altid kan se, hvordan blomsterne ser ud i fuld blomstring. Og det er vigtigt, da de fleste af de smukke juleroser, vi gerne vil have, er frøformerede, og her er der tale om unikke blomster – der er ikke to, der er ens. Og det er jo fantastisk, at man kan få juleroser, som ingen har nøjagtig mangen til. Det samme sker ude i vores haver, når vi lader dem selvså.

Bedste valg er derfor oftest at købe planter fra frilandsbede eller uopvarmede drivhuse, mens de er i blomst, og plante dem ud i haven eller en krukke efter hjemkomst i stedet for at tage dem ind i varmen. Er det en kold vinter, kan man grave potten ned i drivhuset, indtil den kan plantes udenfor.

Men tilbage til det egentlige spørgsmål – hvor kan du købe en julerose nøjagtig magen til den, du gav din mor sidste år. Svaret er, at det kan du ikke. Langt de fleste juleroser er hybrider og/eller frøformerede. Og dermed får man planter, hvis blomster alle er unikke. Selvfølgelig kan de ligne hinanden – og alligevel ikke.

Du må derfor gå på udkig efter en ny julerose og vælge en, som du synes er smuk. Det kan du gøre i de lokale planteskoler og blomsterbutikker. Ellers kan du gå online og se på juleroser, hvor du kan se det kæmpeudvalg, som der udbydes. Køb et sted, hvor der er et billede af den enkelte julerose, som er til salg, så du kan se blomsten, inden du køber. Find forhandlere i vores forhandlerguide. Der findes desuden ved Skælskør Danmarks største gartneri med juleroser Gartneriet Spiren, hvor der er virkelig mange at vælge mellem.

Jeg har efterfølgende fået en mail fra Marianne Rosten, Gartneriet Spiren, efter at hun har set mit svar. Hun har denne kommentar: Jeg tror næsten helt sikkert, det er en Helleborus × nigercors, og enten en ved navnet Candy Love eller Pink frost, der er på billedet (vi har en del forskellige af dem, det er en krydsning/hybrid mellem Helleborus niger og Helleborus argutifolius).

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilken julerose er det?