Hvorfor taber stedsegrønne træer og buske ikke bladene?

Forleden jeg var i haven sammen med mit barnebarn, blev jeg spurgt hvorfor nogle træer endnu havde blade og andre ikke. Mit svar var selvfølgelig, at det er fordi det er noget der hedder løvtræer og stedsegrønne træer, og at løvtræer altid taber bladene, når det bliver vinter, og det gør stedsegrønne træer ikke. Promte kom næste spørgsmål: »Hvorfor gør de ikke det?«, og så blev jeg svar skyldig, men måtte love at finde ud af det, så her kan i måske komme mig til hjælp.

Med venlig hilsen
Paul Rygaard, februar 2003

Svar

De stedsegrønne planter insisterer på, at der kan laves fotosyntese ud af vinterens blege lys. Nåletræerne opnår på den måde en økologisk gevinst, der sætter dem i stand til at udkonkurrere de løvfældende planter i et bredt bælte hele vejen rundt om den nordlige halvkugle.

Problemet ved at beholde bladene om vinteren er dog, at frosten i lange perioder hindrer vandoptagelse. De stedsegrønne lever med andre ord i konstant fare for at tørre ud. Derfor er deres blade (nåle eller skæl) specialiserede til at hindre vandtab og tåle tør luft.

Endelig er der de bladbærende stedsegrønne. For deres vedkommende er der tale om en tilpasning til et skyggefuldt, men beskyttet klima neden under høje skavdannende træer. Tænk blot på vore tre stedsegrønne planter: Taks, Vedbend og Kristtorn.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor taber stedsegrønne træer og buske ikke bladene?