Kan man kompostere grannåle?

Jeg er ved at starte en kompostbunke og kompostbeholder op. Jeg har en del store »kirkegårdsplanter« og de smider deres nåle i store mængder. Kan jeg bruge dem i kompostbunken?

Er der ellers nogle gode råd angående komposteringsmateriale?

Kirsten

Med venlig hilsen
Kirsten Ploug, april 2019

Svar

Kære Kirsten,

Du kan godt bruge nålene fra dine »kirkegårdsplanter« i din kompost. Det har dog et par konsekvenser, som du bør kende til inden.

Nålene kan sænke omsætningshastigheden i komposten, så den er længere om at blive klar, og du vil også kunne opleve, at komposten stadig vil indeholde nogle af de spirehæmmende stoffer, som findes i nålene.

I stedet for at kompostere, kan du overveje at lægge nålene ud i et tyndt lag der, hvor du ønsker at nedsætte mængden af fremspirende ukrudt. De er især oplagte at bruge i surbundsbede, hvor planterne samtidig vil få gavn af forsurende effekt fra nålene.

Med hensyn til materialer til kompostering, så er det en god idé altid at tænke en blanding af grønne, friske plantedele og brune, døde plantedele, pap o.l., at blande fint med groft og fugtigt med tørt. Hold grene og rødder ude af komposten eller læg dem i allerførst, så de bidrager til ventilation i bunken nedefra.

Du kan få flere gode råd til kompostering her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

FAUSOL A/S

HORNUM gødning til hus, have og drivhus

Solsikken

Alt til den økologiske have

Ormeposten

Fragtfrie kompostorme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Kompost > Kan man kompostere grannåle?