Er pollen fra enebær giftige?

Jeg har aldrig lidt af pollenallergi, men i foråret gik jeg i en time og beskar roser og fik om aftenen »svejseøjne« i alvorlig grad. Det undrede mig, men jeg mener, at det skyldtes et kæmpestort enebærtræ, der stod lige vest for rosenbedet.

Efter 14 dage fik jeg åndedrætsbesvær og senere konstateret vand i lungerne, hvilket jeg heller aldrig har haft!

Alle griner af mig, når jeg fortæller det. Er jeg helt ude i skoven med min teori?

Med venlig hilsen
Bent Nissen, februar 2011

Svar

Pollenallergi overfor enebær er jf. litteraturen ikke et nævneværdigt forekommende fænomen i Norden. Det forholder sig dog væsentlig anderledes i Middelhavsområdet, hvor enebær kan være meget allergifremkaldende.

I Europa har man i de senere år iagttaget en betydelig stigning i forekomsten af pollen fra eksempelvis enebær. Enebær producerer store mængder pollen – også i Danmark, og er man så »uheldig« at være blevet allergisk over for disse pollen, så vil det formentlig også kunne udløse en voldsom reaktion ved at opholde sig så tæt på et velvoksent træ.

Symptomerne vil være individuelle, og kan variere i styrke, men hvorvidt det kan forårsage vand i lungerne, kan jeg ikke svare på.

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er pollen fra enebær giftige?