Hvad gør vi ved et frostskadet abeskræktræ?

Vi har 2 stk. abernes skræk, ca. 10 år gamle, højde ca. 2 mtr. De er nu her i vinteren 2010–2011 blevet gule i grene og top (spidserne), ca. mellem 10–20 centimeter lange brune spidser.

Hvad sker der ved det, og skal der gøres noget ved det?

Med venlig hilsen
Kjeld Als, februar 2011

Svar

Abetræ i sne

Abernes skræk kan blive et ganske stort træ – her fotograferet i Nykøbing Falster i februar 2010, som også var en streng vinter med masser af sne og kulde, men med minimal barfrost. Foto: Karna Maj

Ja, i sådan en vinter viser det sig, at nogle af vore haveplanter er langt uden for de klimavilkår, de er tilpasset.

Når abeskræktræerne får gule spidser (mit eget har også fået det), så skyldes det udtørring i forbindelse med frossen jord (barfrost). Det dræber de mest udsatte nåle og skudspidser, og det vil betyde, at de visner helt til sommer.

Det eneste, man kan gøre, er til den tid at fjerne de døde spidser og så håbe på, at næste års tilvækst vil skjule skaderne.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør vi ved et frostskadet abeskræktræ?