Hvor og hvornår udplantes et abetræ?

Er lige blevet den glade ejer af et lille abetræ. Jeg kan dog forstå, at de ikke tåler kulden så godt. Så jeg tænkte på, om det kan betale sig, at have den i en urtepotte indendøre indtil den bliver omkring 1 meter høj? Eller vil den på den måde vænne sig til varmen og få endnu sværere ved at klare sig i udenfor?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
Familien Munch, april 2013

Svar

Et abetræ er sart de første mange år, så derfor giver det ikke så meget mening at have det indendøre i nogle få år. Men den kan sandsynligvis godt trives indenfor, hvis den står lyst.

Abetræet plantes ud i slutningen af maj. Hvis der meldes om risiko for nattefrost efter udplantningen, dækkes det over med f.eks. fiberdug. Abetræet plantes et lyst sted, hvor der er læ for østenvinden, og skygge for solen om vinteren og i det tidlige forår. Træet foretrækker en humusrig og veldrænet jord. Bør vinterdækkes omhyggeligt de første mange år.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvor og hvornår udplantes et abetræ?