Hvordan fjerner vi et stort areal med dværgmispel?

Vi har 140 m² dværgmispel, som vi gerne vil have fjernet. Sidste år forsøgte vi at få rødderne op med greb og spade og fik renset ca. 5 kvm, inden vores greb knækkede.

Har I et forslag til, hvordan vi – på en overkommelig måde – kan få sådan et »fandens krat« op?

Med venlig hilsen
Maiken Jensen, marts 2011

Svar

Den letteste måde vil være at fjerne alle de overjordiske dele først (her kan man bruge beskærersaks, hækklipper eller buskrydder – alt efter hvor energibevidst, man er). Derefter dækker man hele fladen med en lystæt plastfolie (husk at sikre samlingerne med en lystæt tape), og så lader man planterne sulte ihjel i mørket under folien i et par år. Ulempen ved metoden er, at rødderne stadig findes i jorden, selv om planterne er døde. Hvis de skal fjernes, kræver det en betydelig indsats eller brug af maskiner (f.eks. en kraftig, traktormonteret fræser).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan fjerner vi et stort areal med dværgmispel?