Er den hårdføre Endless summer hortensia gået ud?

Jeg fik en meget stor plante af Endless summer sidste efterår med utrolig mange blomster. Den er plantet i en stor krukke.

I vinter har den været placeret i læ på nordsiden af en hæk, men det ser ikke ud til, at den har overlevet vinteren. Alle stængler er helt indtørrede, så jeg er bange for, at den er gået ud. Kan det passe, når den skulle være særligt vinterhårdfør.

På forhånd tak for svaret.

Med venlig hilsen
Peter Olsen, april 2011

Svar

Jeg må vist forstå det sådan, at planten har stået i sin krukke hele vinteren? Det giver i sig selv en sandsynlig forklaring, for der er nemlig betydeligt koldere i krukkens jord, end der er nede i den »rigtige« jord. Dér sker der nemlig hele tiden en strømning af varme fra de dybere lag, og det holder kulden i skak. Dertil kommer, at sne og visne blade vil giveyderligere isolation mod den kulde, der kan måles over jorden.

Derfor er det altid en god idé at grave en krukkeplante ned i jorden, så både krukken og plantens rodhals er dækket af jord. Det kan så suppleres med et jorddække af halvt omsat kompost, visne blade, halm eller
tilsvarende.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er den hårdføre Endless summer hortensia gået ud?