Hvad kan vi stille op mod viklerlarver på hassel?

Gennem de sidste 2 år er 3 af vores hasselbuske næsten gået ud. Normalt en ret robust plante, så det undrer mig.

Mange af bladene er »spist«, af små larver (planteskolen mener det er en form for »vikler«larve). To af buskene er over 10 år, resten er 3–4 år gamle. De to gamle buske samt én af de nye har i år kun fået meget få blade, og flere af grenene er helt gået ud. Larverne er nu godt i gang i resten af buskene. Sidste efterår var der endvidere tegn på udtørring yderst på bladene.

Har I et godt råd til at komme larverne til livs?

Med venlig hilsen
Kirsten Lund Andersen, maj 2011

Svar

Hvis planteskolen har set larverne, og hvis de har ret i, at det virkelig er viklerlarver, der er synderne, så er der et gammelt husråd, som kan bruges: Skaf noget frisk hvidtekalk og mal alle grene med denne lidt vællingagtige masse. Larverne overvintrer nemlig på grenene og hvidtekalken er mildt ætsende og stærkt udtørrende, sådan at man får fjernet dem alle, hvis man udfører arbejdet i vinterperioden. Det kan anbefales at komme i gang allerede i november, sådan at det meste af den uklædelige hvidtning er forsvundet, når foråret kommer.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan vi stille op mod viklerlarver på hassel?