Bør gamle blade fjernes før rhododendron topdresses?

Vi har et stort rhododendronbed, som vi vil give et nyt lag rhododendron spagnum. Er det nødvendig at fjerne alle gamle blade fra bedet først?

Med venlig hilsen
Peter Møller, november 2012

Svar

Hvis der menes blade fra Rhododendronbusken med udtrykket »alle gamle blade«, så er svaret: Ja, det er afgjort bedst at få fjernet bladene fra buskene, før der bliver lagt spagnum ud under dem. De gamle blade rummer nemlig ofte smitte fra sygdomme, som har angrebet buskene.

En anden ting er, at du skriver »rhododendron spagnum«. Med det forstår jeg en sphagnumtype, som er specielt beregnet for rhododendron, og det kan være en god forretning for firmaet at fremstille sådan noget. Den bedste topdressing under surbundsplanter er og bliver dog lige dele fyrrenåle, filtergrus og grov (dvs. rå, ukalket og ugødet) sphagnum. Så kan du skaffe fyrrenålene, bør du lave denne blanding og lægge den ud i et lag på ca. 3 cm tykkelse.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Bør gamle blade fjernes før rhododendron topdresses?