Hvilke træer kan trives godt i det blæsende Thyborøn?

Jeg bor tæt på Vesterhavet, har en 1800 m² stor grund, hvor der i starthalvfjerdserne blev sat 500 sitkagranner, dog desværre alt for tæt med en meters mellemrum. Jeg er nu blevet anbefalet at gøre noget ved dem, da de fleste er døde. så jeg har ca. fjernet halvdelen, der ikke direkte giver læ i baghaven.

Mit spørgsmål er: Hvilken slags træer kunne være gode i det blæsende Thyborøn?

Med venlig hilsen
Danny Tommerup Jensen, november 2012

Svar

Mit bedste svar er, at man har haft rigtigt gode erfaringer med at plante vintereg, Quercus petraea, ved havnen i Esbjerg. Man brugte frøkilden »Agder« (det ligger på vestsiden af Oslofjorden), så det er nok nødvendigt at skaffe nogle træer, der er lavet af frø fra samme sted.

De fås til en billig penge i bundter á 25 stk. hos skovplanteskoler eller andre større planteskoler. Foretræk små træer, f.eks. størrelsen 2/0 15–30 (dvs. toårige frøplanter med en længde fra rodhals til top på mellem 15 og 30 cm).

Det vil være meget gavnligt for træernes tilvækst, hvis du kan skaffe jord fra en egeskov i nærheden. Det må naturligvis komme an på ejerens tilladelse, om du kan tillade dig at hente et par spande egeskovjord, men det vil gavne de små træer rigtigt meget, hvis de hver især fik en halv spadefuld skovjord med ved plantningen. Grunden er, at egetræerne er afhængige af, at de får kontakt med de rette svampe, som de danner mykorrhiza med.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer kan trives godt i det blæsende Thyborøn?