Er lav skadeligt for vores træer?

Vi har for nyligt købt hus med stor have. Der er rigtig mange æbletræer af blandet sort. Problemet er, at næsten alle æbletræerne er oversået med en bleg blå-grøn svampelignende vækst. Hvad kan dette evt. være? Og hvad kan jeg gøre ved det? Kan det have ødelagt træerne hvis det har siddet i mange år?

Med venlig hilsen
Familien Fischer, marts 2003

Svar

Uden at have gevæksterne i hånden, kan jeg ikke svare helt sikkert, men jeg er overbevist om, at det drejer sig om én eller flere arter af lav. De er netop grålige eller grønlige og temmeligt svampeagtige, og begge dele er der god grund til: det grønne stammer fra en alge, og det svampelignende fra – ja, en svamp. De to lever i symbiose til begges fordel. Derimod skader de ikke træet, som de blot bruger som stillads. Man kalder sådan nogle vækster for epifytter. Omvendt viser det, at de har fået fodfæste på barken, at træerne er i meget ringe vækst. Forsøg at få dem i gang igen ved at give jorden under dem et lag på 1–2 cm tykkelse bestående af lige dele filtergrus og harpet kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er lav skadeligt for vores træer?