Skal vi fjerne vores vildvin fra naboejendommens mur?

Vi er en boligforening med et problem: På naboejendommens mur er det lykkedes os at få en klatrevildvin, Parthenocissus quinquefolia, til at vokse. Den er nået op i en halv snes meters højde. Nu har vi bare fået iskolde fødder med hensyn til, hvad den vil kunne udrette af skader på murværket.

For en sikkerheds skyld vil vi fjerne den, inden den får overtaget – og når taget. Spørgsmålet er, hvordan vi lettest får den til at slippe sit greb.

Et forslag er at vente til den om kort tid har tabt bladene og så simpelthen klippe stænglen af ved roden. Vil den så tørre ud af sig selv og gi’ slip – eller er der en anden metode?

Med venlig hilsen
Lars H. Christiansen, september 2013

Svar

Der er lavet mange undersøgelser over de problemer, man kan forvente af at have planter klatrende op at sit murværk, og det korte svar viste sig at være følgende: Hvis ellers mørtelen mellem murstenene har været lavet efter god, håndværksmæssig standard, så kan planterne ikke ødelægge murværket.

Det viste sig også, at planternes virkning på klimaet i bygningen er positivt: Det er mindre varmt om sommeren og mindre koldt om vinteren i et hus, der er beklædt med klatreplanter. En sidste frygt kunne dreje sig om fugt, men heller ikke her kunne man finde nogle problemer, for planterne beskytter mod slagregn og holder murværket tørt.

Derimod er det bestemt problematisk at få fjernet planterne igen. Deres klatrerødder (eller i tilfældet klatrevildvin: deres sugeskiver) er limet til murværket, og når man forsøger at fjerne dem, rives planten ned, mens de klatrende dele bliver siddende. Så vidt jeg er orienteret, skal væggen sandblæses for at få alt fjernet!

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal vi fjerne vores vildvin fra naboejendommens mur?