Er det optimalt at plante træer i vintermånederne?

Stormen tog vores blommetræ. Og vi vil gerne have et tulipantræ.

Kan disse to plantes nu – den milde vinter taget i betragtning – eller skal vi vente til foråret? Eller evt. efteråret.

Med venlig hilsen
Steen Christensen, januar 2014

Svar

I dette svar går jeg ud fra, at der er tale om træer med beskyttet rod, altså planter, der enten står i potte, eller som sælges med klump. Svaret er dog ganske let, for der er ikke nogen forskel – set fra træernes side – på en plantning sidst i oktober og en plantning i februar. Træet er nemlig i vinterdvale i hele den periode, og det afgørende bliver i stedet, om man kan komme i jorden. Hvis det er tøvejr, kan man med sindsro plante i hele den nævnte periode.

Der er dog to mulige problemer. Det ene er, at en senere frostperiode kan »skyde træet op«. Det vil sige, at frosten i jorden løfter rodklump, rod og træ op af jorden. Det kan man næppe forebygge sig ud af, men i stedet kan man

  1. sørge for, at plantehullet er grundigt løsnet i bunden, så overskydende vand kan komme bort i tøvejr
  2. dække den opskudte rodklump med sand, kompost eller et tykt lag blade, så udtørring forebygges.

Det andet problem er, at man ikke må vente for længe med at plante, heller ikke selv om vinteren bliver meget mild. Træerne er nemlig arveligt kodet til at komme ud af vinterdvalen i slutningen af februar, og så tåler de ikke nær så godt at blive udsat for de strabadser, som en plantning altid er.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det optimalt at plante træer i vintermånederne?