Kan rodskud fra fældet træ skade husets sokkel?

Jeg har fældet en 18 m bævreasp, der har rødder udbredt i hele græsplænen og er vandret et godt stykke hen til og rundt om huset. Efter fældningen er den begyndt at rodskyde helt tosset, også i græsplænen.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe dette og for at rødderne dør? Jeg er nervøs for mit fundament og for kloakken.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Tavs Roworth, juni 2014

Svar

Det er helt sædvanligt og ikke i sig selv bekymrende, at popler (og altså også bævreasp) sætter rodskud efter fældning.

Det er derimod ikke så ligetil at svare på, om der er grund til at bekymre sig for sokkel og murværk. For på den ene side trænger rødderne ikke ind i et hus, som er bygget ordentligt, dvs. som ikke har revner i fundamentet. Men på den anden side opsuger sådan et træ mængder af vand og udtørrer på den måde jorden omkring og under huset. Efter en fældning mindskes denne udtørring, og hvis jorden er meget lerholdig, vil den nu optage vand og udvide sig. Dette kan skabe nye revner i sokkel og murværk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan rodskud fra fældet træ skade husets sokkel?