Kan jeg flytte 5–7 år gamle taks i foråret?

Jeg har en række 5–7 år gamle taksplanter (ca. 10 planter), som jeg skal have flyttet et par meter. Er det muligt at gøre det her i foråret, og er det bedre at gøre det nu eller vente til april/maj måned.

Med venlig hilsen
Kurt Ankær, februar 2015

Svar

Du kan godt flytte dine taks nu. Da de har stået på samme plads i en del år, kan du ikke undgå at skade rodsystemet en del, men nu er det så heldigt at taks tåler beskæring. Jeg vil derfor anbefale at skære taksene lidt tilbage samtidig med at de bliver flyttet, så roden bedre kan følge med.

Rødderne på planterne er i fuld gang med at arbejde nu, derfor er det en fordel at få flyttet rundt på planter så tidligt som muligt, nu hvor meteologerne lover, at vinteren er ovre. Det samme gælder for nyplantning af de fleste arter af træer og buske.

Vælger du at udsætte flytningen af dine taks til efteråret, kan du med fordel rodbeskære dem nu. Det gør du ved at skære alle rødderne af med en spade hele vejen rundt om planten ca. 20 cm fra stammen. Når du skal flytte planterne til efteråret skal du så grave ned lidt længere fra stammen, så alle de nye rødder kommer med. Der er rødder nok under spadestikket til at taksene overlever rodbeslæringen uden synlige skader.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg flytte 5–7 år gamle taks i foråret?