Kan vi plante et paradisæbletræ over en vandtank?

Vi har en 3000 l tank til regnvand under et bed med pæoner. Tanken ligger i en dybde på 90–100 cm. Vi ville gerne plante et paradisæbletræ i bedet – gerne f.eks Makamik – men er i tvivl om, hvorvidt der er plads til træets rødder, og om de kan skade vandtanken.

Med venlig hilsen
Karin Christensen, maj 2015

Svar

Rødderne på paradisæblerne søger udenfor tanken, så du kan sagtens plante den over din vandtank. Faren for, at rødderne vil skade tanken er ikke særlig stor, da de bøjer af, når de rammer tanken – kun hvis der er en utæthed i tanken, kan der blive problemer, da rødderne trækker efter vandet.

Held og lykke med dine paradisæbler.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi plante et paradisæbletræ over en vandtank?