Er stående vand i en revne i et valnøddetræ et problem?

I min have har jeg et stort og gammelt valnøddetræ, som næsten hvert år giver en stor høst. Træet har en stamme, som efter ca ½ m deler sig op i fire, og i den revne ligger der altid noget regnvand, som bekymrer mig. Jeg er bange for, at noget går i råd. Hvad gør man i den situation? Ville det måske hjælpe ved at fylde revnen med strandsand – eller ville det ødelægge noget.

Med venlig hilsen
Bente Møller, maj 2015

Svar

Naturen er forunderlig og det som spørgeren oplever er ret almindelig, når der er tale om store træer. I langt de fleste tilfælde har det ikke den store betydning, at der står vand i hulrum ovenpå grenene. Det værste er når »vandhullet« forurenes af f.eks. nedfaldne blade, der begynder at gå i forrådnelse, fordi processen så kan fortsætte ind i barken – og senere ind i grenen.

Du må under ingen omstændigheder fylde hullet op med strandsand eller lignende, da det vil fremme en proces, der skader barken og træet.

Vi havde en kastanje, som stod med en hovedstamme og 4 sidestammer. Den har lige så længe jeg kan huske haft hulrum ved hver sidegren, hvor der har stået vand. Efter 30–40 år begyndte den at få en fugtig stribe ned ad hovedstammen og af frygt for, at der var et kolaps under opsejling, blev træet fældet. Det viste sig at der var startet en forrådnelse af blade i et af hullerne, og den havde bredt sig ned i hovedstammen, som havde et svagt sted, hvor vandet kunne trænge ind. Det var på det tidspunkt, hvor træet blev fældet, et spørgsmål om tid (måske år) før træet var flækket i en
storm.

Mit bedste råd til dig – og din valnød – er, at sørge for at at tømme hullet for blade og andet affald nogle gange om året, så kan træet sikkert leve mange år endnu med »hullet«. Med en kost kan »hullet« børstes rent.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er stående vand i en revne i et valnøddetræ et problem?