Hvorfor falder de nye små nødder af vores valnøddetræ?

Vi har et valnøddetræ som nok er 15 år gammel, og giver masser af nødder.

I år har vi set klaser på 9–10 hvilket aldrig er sket før (4–5 har været normalt). Nu har vi lige haft en lang periode uden regn, så vi vander træet. Nu har vi pludselig opdaget, at der ligger mange af de nye skud under træet. Er det normalt eller hvad kan man gøre for at det ikke sker…

Med venlig hilsen
Annette og Ole Lind Sørensen, juni 2016

Svar

Frugtsætningen i valnødderne er langt over middel i år, hvilket jo er positivt.

Men træet aborterer i juni det overskud som det ikke ‘regner med’ at kunne slæbe frem til modenhed (=junifald) Hvor mange der bliver afhænger af stressniveauet i juni.

Masser af vand, ukrudtsbekæmpelse og evt. nærring vil hjælpe træet med at beholde flere frugter.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor falder de nye små nødder af vores valnøddetræ?