Hvorfor taber mit træ sine valnødder?

Jeg kan ikke finde svar på spørgsmål om,hvorfor træet taber valnødderne?

Mit store gamle træ,har tidligere givet rigtig mange nødder,men sidste år,og igen i år taber det alle de små grønne nødder nu i juni.Er det sygdom?jeg kan ikke se andre tegn på dette.

Har læst flere forskellige tidspunkter for beskæring,hvad er det korrekte?

Med venlig hilsen
Kirsten assels, juni 2017

Svar

Ja det er til tider frustrende at se alle de små nødder af, men der kan være fler, gode, årsager til det.

1) mangelfuld bestøvning (hos nogle træer blomstrer han og hun blomsterne forskudt)
2)overbæring året før
3)tørke i juni (dette føre til øget »junifald«)
4)angreb af svamp (det er ikke så sansynligt i år)

Det er klart bedst at beskære træerne når de ikke bløder, det er for valnødder i perioden august til oktober.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor taber mit træ sine valnødder?