Findes der en stedsegrøn liguster der kan tåle frost?

Jeg har hørt at den stedsegrønne liguster ikke kan tåle hård frost, og simpelthen går ud. Jeg har også hørt, at man kan få en bredbladet, som så kan tåle frosten. Er der noget om snakken?

Med venlig hilsen
Per Gregersen, april 2002

Svar

Der findes flere stedsegrønne og næsten stedsegrønne liguster. Ligustrum vulgare ‘Liga’ Dafo er næsten stedsegrøn, kraftigt voksende og tåler frost. Den kan dog få enkelte frostskader. Ligustrum ovalifolium er en stedsegrøn busk med 5–6 cm lange ovale blade, som er grønne med en gullig underside. Den klarer sig fint i det vestlige Jylland, men trives ikke godt på de udsatte steder midt i Jylland.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Findes der en stedsegrøn liguster der kan tåle frost?