Er min bornholmske figen død?

Jeg har en bornholmsk figen stående i min stue, som siden jeg fik den sidste sommer har trivedes rigtig fint, indtil for tre måneder siden (ved vinterens komme) har mistet alle blade og nu stadig bare står helt nøgen. Jeg har hørt fra andre figen-ejere, at det er normalt, at den »går i hi« henover vinteren, men jeg bliver alligevel nervøs, når den ikke vokser mere, men bare er gået helt i stå.

Er det mon normalt? Hvis ikke, hvad kan jeg gøre for at få gang i den igen?

Med venlig hilsen
Maria, april 2017

Svar

Hvis ikke figenplanten, ved stuetemperatur har vist nogen som helst vækst i knopper eller skud i tre måneder, er den nok død. Ved stuetemperatur skulle den vokse den året rundt. Prøv at klippe den over eller ridse i barken. Der skal være frisk grønt, for at der er liv. Måske er der frisk grønt i jorden? Hvis der er frisk grønt, er der håb endnu.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er min bornholmske figen død?