Kan jeg have et valnøddetræ i Thy?

Jeg ønsker mig et Valnøddetræ og et Hasselnøddetræ i haven. Hvilke sorter bør jeg vælge, når jeg bor her i det forblæste Thy ca. 7 km fra Vesterhavet.

Hvor meget plads kræver sådanne træer?

Med venlig hilsen
Linea K. M. Pedersen, september 2017

Svar

Der er jo ingen træer der bryder sig om stærk vind, men hvis andre løvtræer trives på lokaliteten, så kan valnød og hassel også.Mht. sortsvalget handler det også om hvorvidt du ønsker dig et stort, eller lille træ. Nedenfor har jeg angivet den omtrentlige højde efter 10 år:

Valnød:
Amanda (2½-3 meter)
Skibdal (4–5 meter)

Hassel som træ:
Emoa1 (3–4 meter)
Waterloo (4–5 meter)

Hassel som busk:
Nottingham (2½-3 meter)
Lamberts (3–4 meter)

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg have et valnøddetræ i Thy?