Hvilke træer til bestøvning af Doyenne de Comice?

Jeg vil gerne høre, hvilket pæretræ jeg kan bruge til at bestøve mit pæretræ Doyenne med?

Jeg har haft det i tre år og intet sker.

Med venlig hilsen
Britta Wahlberg, april 2021

Svar

Kære Britta,

Det kan være frustrerende at vente på frugt fra et plantet træ. Særligt når det er et pæretræ som Doyenne de Comice, der smager rigtig godt. Men pæretræer kan være op til fire år om at sætte frugt, så måske det bare kræver lidt ekstra tålmodighed?

Men du kan også have ret i, at de manglende frugter skyldes mangelfuld bestøvning fra en anden sort, og der kan Doyenne de Comice bestøves af Clara Frijs, Conference, Charneu, herrepære og Pierre Corneille. Der må ikke være mere end 150 meter til det nærmeste bestøveregnede pæretræ.

Andet, der kan gå galt, er, hvis forårsvejret er koldt, så blomsterne udsættes for nattefrost eller vådt, så bierne ikke flyver. Er der blomster og små frugter, men falder de af uden at udvikle sig til mere, er det et tegn på mangelfuld bestøvning. Det kan du læse mere om i frugttræseksperten Boi Jensens kommentar af 27. september her >>

Beskæring og gødning kan også have indvirkning på frugtsætningen, da træet vokser kraftigt på bekostningen af frugterne. Hænger du sten med huller eller andet tungt i grenene, så de tvinges til at vokse vandret, vil væksten aftage.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke træer til bestøvning af Doyenne de Comice?