Kan man plante hindbær efter hindbær?

Mange af mine hindbær var døde i foråret, så jeg plantede nye.

Det ser ud til, at de ikke trives, de er blevet ca. 30 cm høje, og der er ingen blomster. Hvad har jeg gjort forkert? Er det fordi, jeg har plantet i samme bed som dem, der er gået ud?

Med venlig hilsen
Lene Ibsen, juli 2021

Svar

Kære Lene,

Du har fat i det rigtige. Gentagen dyrkning af samme plantefamilie giver jordtræthed, der viser sig ved, at planterne ikke trives og udvikler sig tilfredsstillende. Det giver samtidig øget risiko for opformering af en række sygdomme og skadedyr.

Det gælder også hindbær, og rådet vil derfor være at plante dem et andet sted i haven.

Du kan læse mere om dyrkning af hindbær her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan man plante hindbær efter hindbær?