Hvorfor falder barken af kirsebærtræet?

Hej,

Jeg har et 20 år gammelt kirsebærtræ der det sidste år er begyndt at miste barken. Kan jeg gøre noget ved det?

Vi fik træet af vores børn til vores sølvbryllup og det er derfor trist hvis det går ud.

Med venlig hilsen
Carsten C, juni 2022

Svar

Kære Carsten,

Der er typisk 2 ting, som skader barken og begge dele har noget med vejret at gøre.

Det er meget almindeligt at se frostskader på barken på stenfrugt og andre træer med tidlig saftstigning i perioder med mildt vejr. Der er simpelthen tale om omslag i vejret fra meget mildt til ret hård frost, noget som er blevet mere almindeligt med de milde vintre vi oplever nu.

Cellerne i den saftspændte bark sprænger som glasflasker der fryser. Denne type skader ses mange gange først når træet danner ny bark under den beskadigede, som så krænger ud og der fremkommer revner på langs af træet.

I sjældnere tilfælde er der tale om skader, hvor barken frostskades i bredere striber, så veddet bliver blottet i større stil. Ved frostsprængt bark er der kun at afvente træet reparerer sig selv med ny bark over såret.

Den anden mulighed er solskoldning. Det har man ikke haft så meget fokus på i Danmark. Det sker i det tidlige forår, når solen begynder at få magt. Den bare træstamme suger med sin mørke farve solens varme til sig i et sådant omfang at barken tager skade. Længere syd på kalker man ofte stammerne for at reflektere sollyset og dermed undgå solskoldning.

I nogle tilfælde ser vi en kombination af begge typer skader.

Når jeg ser på billederne er der noget der tyder på at mindre skader lige under forgreningen er ved at være overvokset med ny bark. Jeg synes også jeg kan ane ny bark på ved ud over veddet på nogle af de andre billeder (red: Eksperten Villy Mougaard har set flere billeder, end der vises her).

Træet vil gøre alt for at lukke såret, men i nogle tilfælde lykkes det ikke og vi får et træ, som med tiden får en hul stamme til glæde for først insekter og senere hulerugende fugle.

Jeg har set eksempler på træer der har levet årtier med skader som det, der er vist her. Jeg vil lade træet vokse videre, det ser jo ud til at kronen er sund med masser af blade.

Desværre skal vi nok til at vende os mere til disse skader på grund af klimaforandringerne.

Med venlig hilsen
Villy Mougaard
Planteskoleejer, Blomstergården

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvorfor falder barken af kirsebærtræet?