Hvad kan jeg gøre angreb af kristtorn-minérfluens larver?

Jeg har købt et hus, hvor der i den tilhørende have findes en utroligt flot kristtorn. Den er ca. 8 meter høj og er et af de eneste træer, der får lov at stå, når jeg skal til at lægge haven om.

Jeg kan dog se, at den er svært angrebet af dyr i bladene. De bliver pletvis brune og det ser lidt sørgeligt ud, når man kommer tæt på træet. Har læst om minérfluelarver i en bog og der står, at disse kan bekæmpes i juni måned!? Hvordan finder jeg ud af hvad det egentlig er der har angrebet kristtornen, og hvordan bekæmper jeg det på så stort et træ?

Jeg har også lagt mærke til at træet ikke er konsekvent, når det drejer sig om udformnigen af bladene. Mange er runde/ovale og kun få er »takkede«.

Med venlig hilsen
Britt Andersen, maj 2003

Svar

For nu at tage spørgsmålene i den rækkefølge, de står i, så kan det siges med ret stor sandsynlighed, at skaden netop drejer sig om kristtorn-minérfluens larver. De laver snoede, beigefarvede gange inde mellem bladenes over- og underside, og man kan finde dyrene selv, deres afføring eller pupperne inde i de minergange, de har lavet. Det står ikke helt klart, hvorfor der netop skulle være chance for at bekæmpe dyrene i juni, for de sidder som antydet godt beskyttet inde i bladene. Efter at de såkaldte »systemiske« insektgifte blev forbudt til brug for private, findes der ikke muligheder for at bekæmpe larverne. Der er dog en svag chance for at kunne ramme de æglæggende hunner, når de opsøger bladene i juni, men man skal i sagens natur være meget på stikkerne for at opnå et mærkbart resultat.

Til spørgsmålet om, hvordan man finder ud af, hvad der angriber denne eller andre planter, må man opfordre til at søge i den relevante faglitteratur (se f.eks. »Den Grønne Bog« fra Jordbrugsforlaget).

På spørgsmålet om de forskelligartede blade kan jeg svare, at det er et fænomen, som er meget udbredt blandt tornede planter. Så længe de er unge og endnu ikke bærer blomster, har de tornede blade eller tornede grene, men når de kommer ind i den blomstrende fase, ophører de med at danne torne på blade og grene. Sammenlign f.eks. med hvidtjørn, pære, robinie eller japansk kvæde.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad kan jeg gøre angreb af kristtorn-minérfluens larver?