Hvad vokser hurtigst: Skovfyr eller østrigsk fyr?

Jeg har købt et hus, hvor haven ligger badet i lys fra en gadelygte om natten. Til at skygge for gadelygten ønsker jeg, at plante et stedsegrønt træ (eller flere), som hurtigt vokser op med en krone af en vis bredde, så jeg så hurtigt som muligt kan sidde i min have om aftenen og nyde mørket. Jeg forestiller mig det af to ovennævnte som hurtigst giver mest skygge. Hører også gerne andre forslag.

Med venlig hilsen
Søren Lausten-Hansen, august 2003

Svar

Træernes væksttempo bestemmes mest af alt af, hvor godt stedet passer til deres livskrav. Det ene sted vil skovfyr vokse hurtigst, og det andet vil østrigsk fyr. Men når spørgsmålet er, hvad der skygger mest, bør taks komme med i billedet. Den er ganske vist langsomt voksende, men den er omvendt meget tæt. Så hvorfor ikke lade en fyr komme op i en fart, mens taksen neden under arbejder sig opad i ro og mag?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad vokser hurtigst: Skovfyr eller østrigsk fyr?