Hvilken vokseplads er bedst til duetræ?

Kan I fortælle mig, hvad et duetræ hedder på latin, hvor stort det bliver og den bedste vokseplads?

Med venlig hilsen
anette, maj 2002

Svar

Ikke så mange kender til duetræet, så det er fint, at du gerne vil plante dette smukke træ. Duetræet hedder på latin Davidia involucrata. Det kaldes også lommetørklædetræ efter dets engelske navn, handkerchief tree. I blomstringstiden i maj–juni er det aldeles overdådigt, fyldt af de store hvide højblade, der sidder under blomsterstanden og kan give udseende af, at træet er fyldt af hvide duer eller lommetørklæder. Blomsterne i sig selv er små og uanseelige. Efter blomstringen falder de hvide højblade af, men træet er stadig smukt og får fine høstfarver.

Duetræet stammer fra Kina, hvor det kan blive 20 m højt, mens det herhjemme normalt kun bliver halvt så stort. Det trives i almindelig havejord i sol eller halvskygge og er fuldt hårdført. Da rødderne ligger ret yderligt, skal du være varsom med jordbearbejdning under det. Træet kommer bedst til sin ret, når det står for sig selv eller med lave buske under.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken vokseplads er bedst til duetræ?