Hvad fejler mit duetræ?

Jeg plantede et Davidia involucrata (Duetræ) i august 2009. Det voksede pænt sidste år (2010), men sidst på sommeren fik mange af bladene en mørkebrun farve i kanterne. Bladene krøllede sammen og faldt af. Det er godt i gang med væksten nu, men de første mørke kanter er allerede kommet. Desuden er nogle af bladene »gennemhullet« på undersiden. Dette kan man kun se ved at kigge på det fra undersiden op mod solen.

Træet er plantet i græsplænen, men alt græs er væk omkring plantestedet. Der er intet græs, der suger overfladevand.

Jeg har vandet flittigt og gødet sparsomt. Desuden fik det vand i oktober, så der var »mad« til vinterens forbrug. Hvad kan være galt, og hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Helle Porsbo, juni 2011

Svar

Der er hele to forskellige problemer her.

Først det med de gennemhullede blade. Dette sygdomsbillede bliver skabt af forskellige bladhvepselarver. De laver et karakteristisk gnav, som kun fjerner den ene side af bladkødet, sådan at der bliver et lille »vindue« tilbage. Larverne selv ligner små, slimede snegle, og de er blanke og sorte eller mørkegrønne.

Det andet sæt symptomer (tørre, brune bladrande og affaldende blade) kan skyldes to ting: Enten – som spørgeren antyder – vandmangel, som der dog vist nok er taget højde for, eller også kaliummangel. Det er let at afgøre, om det kan være kaliummangel, for så vil det nemlig være de ældste blade, der får skaderne først. De ældste blade er dem, der sidder inderst på hvert skud.

Hvis det kan fastslås, at der er kaliumangel, må man tilføre en gødning med et højt indhold af kalium, f.eks. en velomsat kompost.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad fejler mit duetræ?