Kan vi rette et skævt ærtetræ op?

Det drejer som et ærtetræ (hængende) – Caragana arborescens‘Pendula’. Træet er ca. 17–18 år gammelt, stammen ca. 1 meter høj og ca. 8 cm i diameter. Træet er meget frodigt. Problemet er at træet hælder meget til den ene side, dvs. stammen er helt lige, men står skråt ned i jorden. Dette er noget der er kommet med årene. Kan det rettes op? Hvordan gøres det bedst, eller skal vi lade det stå som det er?

Med venlig hilsen
Susanne Wegener, maj 2004

Svar

Du bør være meget forsigtig med at rette på dit ærtetræ. Som navnet næsten siger, så hører det til i ærteblomstfamilien, hvor planterne er meget afhængige af deres dybtgående pælerod. Den må under ingen omstændigheder beskadiges.

Med stor forsigtighed kan du undersøge jorden i den side, som træet hælder væk fra. Sandsynligvis mangler der helt rødder på den side, og du kan så – igen: ganske forsigtigt – erstatte jorden ned i ca. 25 cm dybde med en ny jord, som du laver efter denne opskrift: Tag lige mængder af kompost og filtersand. Bland det grundigt, og tilsæt for hver spandfuld (det er 10 liter) én deciliter jordbrugskalk.

Det er ikke nogen mirakelkur, men det kan sikkert få dit ærtetræ til at overleve i nogle år endnu. Du bør nemlig se forholdene i øjnene og få plantet et nyt, som så kan blive en værdig arvtager om 5–10 år, når den gamle er færdig.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi rette et skævt ærtetræ op?