Kan et 10 meter højst stormskadet træ reddes?

Kan man rette et stort fyrretræ op, højde vel ca. 10 meter. Rødderne er revet lidt op i den ene side, men ikke meget (kun lille jordforhøjning). Træet hælder en del, men det betyder meget for os.

Kan rødderne ikke fikseres i dybden, f.eks. med en betonklods?

Tak for svar.

Med venlig hilsen
Jimmy Jørgensen, januar 2005

Svar

Et træ i den højde, som har fået rødderne revet over, og som hælder, vil ikke kunne rettes op. Det vil være alt for farligt, måske vil det komme til at stå, men vil altid være svækket i rødderne og på et eller andet tidspunkt vil det vælte, og så er det både større og tungere. Jeg tror desværre kun, der er ét at gøre: få en træplejer til at fælde det.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan et 10 meter højst stormskadet træ reddes?