Kan vi redde elmetræer fra at dø?

Vi har en vindomstridt landejendom, hvor der er plantet adskillige skovelme i læbæltet. Sidste år måtte den ene lade livet, den gik simpelthen ud. I år kan jeg se, at de næsten alle er angrebet af ‘noget’. Bladene er hullede, og stammerne er grønne mange steder. Hvad gør vi? Skal vi plante nyt, og hvad vil I så foreslå? Eller kan de reddes? Jeg har desuden set de hullede blade på mange andre træer på grunden, både på blommetræer og æbletræer – der står mere end 200 m. fra skovelmene!

Elm

Der er huller i bladene på skovelmene. Foto: Karen Wulff

Elm

Det udgåede elmetræ. Foto: Karen Wulff

Med venlig hilsen
Karen Wulff, juni 2005

Svar

Jeres elmetræer vil uden al tvivl dø, men hullerne i bladene har ikke noget med det at gøre. Det er skadedyrsangreb, og det er ikke det, de vil dø af. Du skal heller ikke være bange for dine blommer og æbler.

Jeg synes derimod, at I skal i gang med at plante nye træer, og jeg synes, I skal vælge at plante forskellige træarter. Jeg vil foreslå nogle danske arter, det passer godt ind i de fleste landskaber og samtidig giver det et godt biologisk liv.

  • Det kan være nogle stilkeg, Quercus robur, og/eller vintereg, Quercus petraea.
  • Du kan plante ask, Fraxinus excelsier, og avnbøg, Carpinus betulus.
  • Hvis du hurtigt skal have noget i gang, kan du plante rødel, Alnus glutinosa.

Hvis der ikke er læ der, hvor du planter, må du plante nogle buske. Her vil de danske også være gode, f.eks. kvalkved, Viburnum opulus, som lige nu står og er flot, eller du kan vælge nogle benved, Euonymus europaeus.

Men du skal ikke nøjes med at plante træer og buske. Hvis du skal undgå for mange huller i bladene på træerne, skal du have mange stauder i haven og i læhegnet. Hvis der ikke er nogle naturlige stauder i læhegnet, kan du plante nogle anemoner, skovmærke, fladstjerne og andre skovbundsstauder hist og her, så skal de nok brede sig. I haven er det i det hele taget godt med stauder, så der er blomstring det meste af året. På den måde bliver der gode muligheder for insektlivet og fuglelivet, og et rigt dyreliv er en naturlig biologisk bekæmpelse, som vil sikre, at ikke alt for mange insekter gnaver i træernes blade.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi redde elmetræer fra at dø?