Kan vi redde vore tjørn?

Vi har et 4–5 meter højt tjørne-træ i hjørnet af haven. Det er det eneste træ i haven, så vi er meget glade for det. Frugterne på træet er helt brune og ødelagte – indimellem vanskabte. Bladene er sortplettede og mange steder faldet af. Få steder er grenene også lidt fortykkede og vandskabte. Jeg har været på planteskolen med en gren og fået at vide at det har svamp, og at alle grene med svamp skal klippes af.

Det værste er, at når jeg ser på træet er det galt helt op til toppen, næsten. Kan vi save træet helt ned og så håbe at det skyder igen til foråret? Hvor mange grene kan man save af, før man slår træet ihjel? Hvordan skal vi save grenene af? Helt inde eller så langt ude som muligt (hvor der ikke er tegn på svamp)? Træet vil jo komme til at se lidt sjovt ud, men en masse nøgne halve grene. Skal vi (suk) fælde det med det samme?

Hvis det stakkels træ skal fældes, kan man så plante et andet stort træ, der vokser hurtigt?

Med venlig hilsen
Pernille Levorsen, august 2002

Svar

Heldigvis er det ret let at hjælpe Jer, for tjørnen er – efter beskrivelsen at dømme – angrebet af tjørne-enebærrust. Det er en sygdom, som skifter vært mellem tjørn og enebær. Angrebne enebærplanter vil dø af sygdommen i løbet af en årrække, men på tjørnen er sygdommen færdig om efteråret. De nye angreb om foråret skyldes altså ikke, at træet gemmer på sygdommen, men at det bliver smittet på ny fra én eller flere, nærtstående enebærbuske.

Så skær kun det helt døde af, og fæld i stedet de enebær, som spreder smitten (det kan kendes på, at deres grene svulmer op og får 2–3 cm lange, gummiagtige og orangerøde udvækster i maj måned).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan vi redde vore tjørn?