Hvordan giver jeg ginkgofrø en kuldeperiode?

Jeg har købt en pakke Ginkgo biloba-frø. Bag på frøposen står der, at de skal have en kuldeperiode inden såning på 4–6 uger. Hvordan klarer jeg det – er det nok at lægge dem i køleskab nu? Og har I ellers nogle tips angående pasningen?

Med venlig hilsen
Jytte Brink, marts 2002

Svar

Det skulle være nok at lægge frøene i køleskabet for at give dem den nødvendige kuldeperiode.

Pasning af ginkgo, også kaldet tempeltræ, er relativt enkelt. Den må bare ikke soppe i vand, men skal stå et veldrænet sted. Træet er fuldt hårdført og har stort set ingen sygdomme og skadedyr. Efter plantning skal der som for andre nyplantede træers vedkommende holdes rent rundt om det. Træet sætter to typer skud, kortskud og langskud. Flere år i træk kan det se ud som om, træet står i stampe og kun sætter små duske af blade, men lige pludselig et år skyder det meterlange skud. Så hav tålmodighed. Det skal nok komme.

Hvis du de første år har træet i en potte, så vær opmærksom på, at det taber bladene om vinteren, selv om det står indendørs. For et par år siden havde en supermarkedskæde 5–7 cm høje ginkgoplanter på tilbud, og mange af mine bekendte købte dem. Planterne var fine, men i efteråret smed de bladene, og alle troede, planterne var døde, og smed dem ud. Min ginkgo lever stadig i bedste velgående og er blevet et fint lille træ, der netop nu er ved at springe ud.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan giver jeg ginkgofrø en kuldeperiode?