Hvordan fjerner jeg vedbend fra mit kirsebærtræ?

Vedbend vokser i mit kirsebærtræ. Det ser flot ud, men det ser ud til at kirsebærtræet bliver »drænet« for kræfter.

Jeg har forsøgt at hive vedbendranker af barken. Kan jeg save vedbend forgreningerne af,så der ikke tæres på træets kræfter?

Med venlig hilsen
Bodil Døygaard, september 2006

Svar

Vedbend klatrer kun i træet, det tager ikke direkte energi fra træet. Men dets løv skygger, og jeg kan kun anbefale at fjerne vedbend fra træer, som man ikke på sigt vil ofre, da vedbenden år for år bliver større og mere bladrig og dermed mere skyggende.

Mens rankerne er unge, kan de hives nogenlunde let ned. Men når de først er blevet grenagtige, bliver man nødt til at save dem over med 30–50 cm mellemrum i småstykker, som så normalt kan hives af. Det er i øvrigt et ikke helt lille arbejde at få fjernet en velvoksen vedbend fra et træ – den sidder godt fast, så der skal bruges kræfter på at hive den af stykke for stykke.

Hvis du bare saver vedbenden over nede ved jorden, vil den godt nok visne, men dens forgreninger rundt om stamme og grene på træet ser ud til at genere træets tykkelsesvækst, når de dør og bliver tørre. Det er i hvert fald min erfaring ud fra egne erfaringer med vedbend, der havde fået lov til at vokse i et par pæretræer.

Vedbend i træer er i øvrigt flotte, og netop deres blomster er her i efteråret et af de sidste steder, hvor bierne kan hente nektar. Jeg har netop i dag stået og set på et helt overvokset og udgået træ med vedbend, hvor bierne summede som i maj i et æbletræ.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan fjerner jeg vedbend fra mit kirsebærtræ?