Kan min 2½ meter høje palme overleve?

Hjælp hvad gør jeg? Jeg har en 2½ meter høj palme – en almindelig stuepalme, der har vokset sig stor gennem 20 år. Den er så flot og står ude under vores overdækkede terrasse. Tidligere har den overlevet i en udestue, men nu står den her under min terasse. Jeg går ikke ud fra, at den kan tåle frost, og jeg kan ikke have den i stuen. Skal jeg pakke den ind eller…?

Hvad gør jeg. Tusind tak for svar.

Med venlig hilsen
Trine Ljungstrøm, december 2006

Svar

Vi har ikke en ekspert på palmer på Havenyt.dk lige nu, så jeg har bedt Jens Aaberg, som sælger palmer fra sin internetbutik Palmeriet, om en vurdering af dine muligheder for at holde liv i palmen. Her er hans svar:

De fleste palmer kan ikke tåle at stå ude om vinteren, og det gælder givetvis også din palme. Det havde dog været rart at vide, hvilken palmeart det drejer sig om, så havde det været lettere at udtale sig om den konkrete palme. Under alle omstændigheder har du fire muligheder:

  • Sæt enten palmen til vinteropbevaring. Hos såvel Havenyt som Palmeriet kan du finde adresser på steder, hvor du for en lille penge kan få planter opbevaret frostfrit hele vinteren. Palmen kan da med stor sandsynlighed stå ude hele sommerhalvåret fra maj til september eller oktober.
  • Forær den væk til venner eller familie med en høj udestue.
  • Du kan også prøve at opbevare den udendørs og dække potten godt til med et tykt lag blade, tæpper, o.l. Evt. kan du i den værste kulde binde bladene op og evt. også rulle dem sammen med sækkelærred eller lignende. Men da der nok er tale om en palme, der ikke tåler frost, vil den med en vis sandsynlighed gå ud allerede i den første hårde vinter.
  • Du kan sælge palmen, hvis den er i en meget god stand og velproportioneret. Du kan f.eks. sende Palmeriet et billede af palmen, og vi vil give dig et købstilbud.

Jens Aaberg, Palmeriet

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan min 2½ meter høje palme overleve?