Kan man sylte gule asier?

Jeg kommer fra et mejeri på Sydsjælland med en kæmpehave. Vi havde altid agurker og asier, som min mor syltede. Nu 60 år senere har vi prøvet med asier, og de er blevet gule. Men meget faste og en vægt på cirka 750–1000 g. Tror I, de stadig duer?

Min mor tog altid en bid af dem for at sikre, at de var i orden. Hvad var det hun afprøvede?

Med venlig hilsen
Finn v. Frederiksen, august 2022

Svar

Kære Finn,

Asier skal helst høstes, mens de er grønne. Når de bliver gule, er det tegn på, at de modner og overmodner. Det forringer asiernes konsistens, og de skal jo gerne være sprøde, når vi spiser dem. Men er de kun en lille smule gule og meget faste, kan I jo gøre et forsøg.

Vægten på jeres asier er fin. De kan blive ganske store, og en vægt på et til to kilo er ikke unormalt.

Asier kan være bitre, så derfor gjorde din mor helt ret i at smage på en lille bid. Tag bidden i den ende, hvor stilken sidder. Bitterheden kan man ikke slippe af med, så er en asie bitter, skal den ikke syltes.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan man sylte gule asier?