Hvordan dyrker jeg asier »Langelands kæmpe«?

Havde taget frø fra vores asier sidste år. Kan I fortælle mig, hvordan jeg skal forspire dem med bedst muligt resultat. Første gang her i april lykkedes det ikke, selvom resultatet var godt, da jeg ville afprøve spiringsevnen i januar.

Med venlig hilsen
Hanna Konyher, maj 2017

Svar

Jorden er stadig lidt for kold til at så agurker direkte i på friland. Den bliver nok først varm nok i starten af juni. Derfor skal du forkultivere inde eller i drivhus.

Når frøene spirede fint i januar, så bør de også kunne nu. Fyld nogle 8 cm potter med såjord, købt eller hjemmelavet. Pres jorden let sammen i potten. Lav to huller til at så i – spirer begge, fjernes den ene. Med egne frø har du sikkert mange og kan tillade dig den luksus.

Såhullerne skal være 2 cm dybe. Jorden skal være let fugtig, og så giver du lige hvert hul en halv spsk vand, så frøet kan svulme op. Du dækker frøet, fugter jordoverfladen ved at bruge en sprayflaske med tre-fire pust. Har du ingen sprayflaske stænker du jordoverfladen med en opvaskebørste fyldt med vand. Derefter stiller potterne et lunt sted i en hvid plastpose. Vigtigt, for står de i en klar plastpose og får sol, bliver der så varmt derinde, at frøene ikke spirer. Det er fint bare at stille dem ved stuetemperatur, eller i drivhuset.

Plastposen skal fjernes, så snart spirerne er på vej op, og så skal de ud i lyset. Og vandes, men ikke overvandes. Agurkefrø spirer normalt på 4–5 dage – går der mere end 8 dage, så må du ofre en potte og prøve at grave ned og se, hvad der sker med frøene.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Søkjærgård Samsø

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan dyrker jeg asier »Langelands kæmpe«?