Hvordan ved et frø/løg hvilken vej det skal spire?

Hvordan ved et frø/løg hvilken vej det skal spire? Er det noget med tyngdekraften eller hvad er det?

Med venlig hilsen
Maj Jensen, maj 2003

Svar

Ja, retningsorienteringen hos frø og løg, der spirer og oprettet vækst af skud er ganske rigtig styret af tyngekraften (graviationen). Fænomenet betegnes geotropisme. I visse planteceller i planten (rødder og omkring ledningsvæv) findes særlige frie stivelseskorn (statolitter), der synker til bunds i cellen og gør planten i stand til at orientere sig med rødderne ned og skuddene op.

Selv om fænomenet endnu ikke er fuldt ud klarlagt i alle detaljer, menes disse at registrere retningen i forhold til jorden. Denne aktivitet ses særligt udtalt i primære vækstpunkter, apikale meristemer, i rod og skudspidser. Et plantehormon (auxin) omdirigeres efter tyngdepåvirkningen og medvirker til stimulation af væksten i den ønskede retning: i dybden (pælerødder, kimrødder), horisontale siderødder (talrige hos f.eks. gran og fyr) og vandris, der skyder kraftigt op (lodrette grebe f.eks. på frugttræer skyder mere end vandrette sidegrene).

Men planteorganernes retningsvækst er også styret delvist mod lys (fototropisme) og tilstedeværelsen af vand, hvilket ligeledes inkluderer auxin og en række andre afledte processer.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvordan ved et frø/løg hvilken vej det skal spire?