Hvorfor spirer mine gulerødder så dårligt?

De sidste mange år har jeg dyrket min have uden brug af gift og kunstgødning. Jorden var for 10 år siden tung lerjord, men den er i dag let at arbejde med. Haven er anlagt i højbede, 8 stk. ialt på ca. 50 m². Min kompost består af hønsegødning fra 8 høns, madaffald fra en skolekantine, samt omsat kompost fra vores grønne kompostbeholder, hvor vi fortrinsvis smider vores eget køkkenaffald i. Komposten har stået i 2 år, før den kommer ud på jorden. Efter det første år, bliver den vendt. Om foråret umiddelbart før jeg skal i gang med at så, smider jeg den 2-årige kompost ud på min jord. Den fordeles i et tyndt lag og kultiveres sammen med jorden.

I 1999 fik jeg sået ret sent – i midten af maj, så vidt jeg husker. Resultatet har været følgende: alt, hvad jeg havde plantet ud (løg, porrer, kartofler) stod fint. Derimod stod alt, hvad jeg havde sået, elendigt. Det gælder gulerødderne, hvor der kom ca. 30 planter op på 66 meter række. Det gælder majroer, hvor der kun kom ca. 15 planter op på 10 m. Det gælder salat, som faktisk ikke kom op, og rødbeder og pastinakker, hvor der også kun kom få planter op. Det er endvidere interessant (og måske vigtigt?), at der også kom meget lidt ukrudt op de steder, hvor jeg havde sået.

Ovenpå denne nedtur gik jeg så i gang med en ekstra omgang såning. I midten af juni såede jeg gulerødder, som er min favoritafgrøde. Jeg valgte andre frøsorter og dækkede straks efter såningen hele højbedet med fiberdug, men resultatet var lige så pauvert som første gang. Det samme elendige resultat gælder salat, majroer og pastinakker. Rødbederne kom derimod fint op, men så blev de små blade ribbet (af småsnegle?), så kun bladstængelen stod tilbage. I begyndelsen af juni satte jeg bønner, og de kom rimeligt op, i midten af juni satte jeg drueagurker med fibernet over, og de kom perfekt op.

Dette er beskrivelsen af den eksisternde elendighed – hvor bliver man dog ked af det, selvom havebruget jo kun er en skøn hobby.

Jeg har selv tænkt på forskellige forklaringer: kan min kompost være for stærk og/eller have en forkert sammensætning? Er det et forkert tidspunkt, jeg smider komposten ud på? Må jeg ikke så umiddelbart efter, at komposten er smidt på? Kan (en del af) forklaringen være den ekstremt våde juni måned? Kan der grundlæggende være noget i vejen med jorden.

Med venlig hilsen
Niels, februar 2002

Svar

Med hensyn til din køkkenhave er der for mig ingen tvivl om, at koncentrationen af opløste gødningsstoffer (= ledetallet) er alt for høj i din kompost. Det baserer jeg på tre ting:

  • Kompostens indhold af hønsemøg og madaffald.
  • Komposten lægges ud som et tyndt lag øverst, hvilket betyder, at de spirende frø får chokket, men de udplantede småplanter ikke får det.
  • Problemet fortager sig hen ad sæsonen, når noget af overskuddet er vasket dybere ned.

Det her må tjene som en påmindelse om at skelne mellem de to typer kompost. Den lyse, trævlede kan stort set bruges uden begrænsning til jordforbedring. Den sorte, klæbrige er derimod et gødningsprodukt, der skal bruges med stor forsigtighed for at undgå overgødskning. Denne kompost bør bruges i et tyndt lag (1–2 cm) og kun til afgrøder, der er gødningskrævende. Det er nyspirede planter ikke, så lad være med at sprede kompost på steder, hvor der skal sås. Tilfør i stedet den halvt omsatte, lyse kompost som jorddække, når planterne er etableret efter midten af maj. Den lyse kompost kan også bruges som jorddække om vinteren. Så afsluttes nedbrydningen af affaldet ganske langsomt, og der vil ikke på noget tidspunkt frigives så mange gødningsstoffer, at det kan give problemer
med spiring.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Gulerødder

Her er spiringen lykkedes perfekt. Foto: Lila Towle

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Naturplanteskolen

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvorfor spirer mine gulerødder så dårligt?