Er der en ny plante på vej på mine orkidéer?

To af mine orkideer har sat blade på en af blomsterstænglerne, og nu har jeg lige lagt mærke til, at det ene bladsæt på den ene orchidé er ved at udvikle, hvad der ligner en rod. Er det en formeringsform? Kan jeg klippe den af og plante den separat? Det er vist nok en Phalaenopsis-orchidé.

Med venlig hilsen
Mette Hansen, november 2005

Svar

Normalt besvarer vi ikke spørgsmål om potteplanter, men da der her på mit bord ligger en ny og meget flot bog om orkideer, så slog jeg lige op på afsnittet om Phalaenopsis. Og her står der følgende:

///Phalaenopsis adskiller sig fra de fleste andre orkideslægter ved at have såkaldt monopodial vækst. Dvs. at den ikke fortsætter sin vækst ved at sætte nye sideskud, men derimod gror videre ved at udvikle nye blade fra det samme skud. Dette gør det næsten umuligt at dele sin plante i flere planter.

Med lidt held kan planten udvikle små nye planter (keikie) fra et øje på en blomstergren. Man kan hjælpe den lille nye plante lidt på vej ved at fugte rødderne dagligt med en vandforstøver med regnvand. Når planten har udviklet et sundt rodnet, kan man skære den af og plante den i en potte med en luftig kompost.///

Så det lyder som om du har et par nye planter på vej.

Bogen har mange meget flotte billeder af de forskellige arter og sorter af orkideer, og så er der mange anvisninger på dyrkning af orkideer. Jeg har ingen erfaring med dyrkning af orkideer, men har efter at have læst bogen faktisk fået mod på af forsøge med nogle af de arter, som betegnes som nemme.

Anders Kjær: Politikens bog om orkideer. 2005.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Er der en ny plante på vej på mine orkidéer?