Har de tidligt udplantede tomat og chili taget skade?

Jeg har været vel ivrig og udplantet nyindkøbte tomater og chili/peberfrugt i mit nye drivhus omkring 1. maj – En maj som har været urimeligt kold.

Spørgsmålet er, om planterne har taget skade, så jeg bør købe nye? (Jeg ved godt jeg burde have sået selv – men det nåede jeg altså ikke…)

Det ser ikke ud til at planterne fejler noget, men jeg vil nødigt misse den første høst, fordi de måske er gået i stå!

Med venlig hilsen
Troels Jakobsen, maj 2010

Svar

Jeg tror, at varmen i de kommende dage vil få dine tomater og chilier igang med at vokse igen, medmindre de er gået i total vækststandsning. Det er ikke sikkert, at de er gået i vækststandsning, selv om de har haft det lidt for koldt. Det er varierende erfaringer med tomater og chili i kolde drivhuse. Det afhænger også af sortens hårdførhed. Drivhuse er heller ikke ens bygget.

Inde på vores havenetværk Havelyst.dk (for medlemmer af Landsforeningen Praktisk Økologi) har vi en interessant debat om tomater og kulde. Hvis man ikke er medlem og har oprettet en profil, kan man ikke følge debatten. Her har et medlem fortalt dette om sin erfaring sidste år:

Sidste år satte jeg mine tomater i drivhus d. 9. maj, og de fik alle som én kuldeskade med blade, der nærmest blev mørklilla, og gik i vækststandsning næsten hele maj måned. De kom ikke rigtig i vækst før midten af juni igen.

Alligevel må jeg sige, at der ikke var noget i vejen med min tomathøst, den startede måske lidt senere end den ellers ville have gjort, men eller virkede den ikke påvirket.

Det var faktisk den tomatplante, der tog mest skade, som endte med at give det største udbytte.

Efter det år, tror jeg ikke, jeg er helt så følsom/bekymret omkring mine tomatplanter. Selvom det på mange måder er nogle sarte væsner, så besidder de tilsyneladende alligevel en god portion robusthed og evne til at komme sig.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Har de tidligt udplantede tomat og chili taget skade?