Kan jeg sætte de sarte planter ud i væksthuset?

Jeg har sarte planter som citrontræ, nerie, acapantus og figen stående i et køligt rum (ca. 10 grader), men lidt mørkt.

Jeg vil gerne flytte planterne ud i et uopvarmet glashus, hvor de gerne skal stå, indtil de kan komme i haven. Er det for tidligt, eller skal jeg vente til nattefrosten er forbi?

Med venlig hilsen
Else-Marie Stilling, marts 2011

Svar

Det vil bestemt være en god idé at få de nævnte planter over i et rum med mere lys. Hvis nattefrosten blot er 1–2 grader under 0, så kan det gøres med det samme.

Eventuelt kan man beskytte planterne ved at bruge en gammel metode: Sæt et stort kar med vand ind i huset om aftenen. Jo større vandmængde, jo bedre. Vandet vil så afgive varme til huset i samme takt, som det fryser til is, varme nok til at holde planterne frostfrie. Skulle der være dannet is på vandet om morgenen, er det vigtigt at få vandet ud af huset. Isen vil nemlig forbruge varme under smeltningen, og det bør netop ikke ske inde i huset.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg sætte de sarte planter ud i væksthuset?